Ik heb een aantal abonnementen voor diverse diensten. Natuurlijk heb ik internet, televisie, telefoon, gas en elektriciteit, de krant en een aantal tijdschriften. Vroeger heb ik ook nog wel eens een abo gehad bij een sportschool maar dat is tot verdriet van sommige al een tijd geleden. Ik persoonlijk mis het niet. Het is handig en gemakkelijk om een abonnement te hebben voor iets. Helemaal als je, zoals ik alles automatisch af laat schrijven. Je hebt er eigenlijk geen omkijken naar. Maar het vervelende met een abo vind ik wel dat je eigenlijk de hele tijd het gevoel hebt dat ze je op de een of andere manier een oor aan naaien. Want zo gauw je een abo hebt afgesloten voor het een of ander zie je alweer een reclame voor een nog goedkoper, beter, voordeliger met nog een groter cadeau dan degene die jij net hebt afgesloten. Vaak ook nog van dezelfde maatschappij waar jij je abo hebt lopen. Wat ook irritant is dat een hoop maatschappijen je bellen om je voordeliger aanbiedingen te doen. Ik heb al jaren een mobiel telefoonabonnement. Waar ik overigens best tevreden over ben. Mijn vrouw en mijn zoon hebben ook een abonnement bij de zelfde maatschappij. Om de haverklap worden we nu gebeld en gemaild met aanbiedingen of we ook niet over willen stappen naar goedkopere televisie. Bovendien zie je voortdurend reclame op tv en in de krant over dat o zo prachtige pakket wat bijna inmiddels niets meer kost. Misschien willen we wel overstappen. Maar we zijn ook wel tevreden over het pakket dat we nu hebben. Misschien is dat wat we hebben wel veel duurder en minder goed dan dat zij aan bieden. Maar als ik zo een spraakwaterval aan de lijn krijg die mij iets wil verkopen dan zet ik gelijk mijn hakken in het zand. (zie mijn gedichtenbundel “In het zand daar staan mijn hakken”) Ik vertrouw gewoon niemand meer. Met de krant heb ik ook eens ook zoiets gehad. Ik kreeg de pest in dat alle nieuwe abonnees een cadeau kregen en bovendien ook nog minder moesten betalen dan ik. En dat ik die al jaren die krant elke dag in de bus kreeg, gewoon de volle mep moest betalen en nooit een cadeau had gekregen. Toen ik uiteindelijk eens opbelde, om te vragen hoe dat zat, toen ging mijn abonnementsgeld naar beneden en kreeg ik ook een cadeau. Met het gevolg dat ik nu om de zoveel tijd bericht krijg of ik mijn abo wil verlengen. Maar helaas gaat dat toch ook niet zonder problemen. Als de termijn verstreken is dat je het cadeau zou moeten krijgen dan moet je er toch weer achter aan bellen. En uiteindelijk ben jij dan degene die het verkeerd begrepen hebt. Of je bent degene met het verkeerde abonnement. Maar hoe het ook zij een erg prettig gevoel heb ik er nooit bij. En als er iets fout gaat dan is het nooit hun schuld maar elke keer die van mij. Mijn conclusie is, ze lullen maar wat en als je binnen bent dan kan het hun niet zoveel meer schelen. Tot je abo verlopen is dan hoor je ze vanzelf weer.
PS Ik heb het abonnement op het parool vandaag om die reden opgezegd.
Ronald M.Offerman
Amsterdam 27-01-2016